Ikea
Om man frågar någon utanför Sverige vad som är det första de associerar med vårt land, svarar nog många ”Ikea”. Möbelvaruhuset har blivit en representant för svensk kultur, svensk mat och, framförallt, svensk design i hela världen.
Ikea grundades år 1943 av den numera legendariske Ingvar Kamprad. Även om Ikea inte började sälja möbler förrän 1947 är det framförallt detta (och annan heminredning) som företaget numera är förknippat med. År 1955 började man också sälja egendesignade möbler på Ikea. Konceptet bakom möbeljättens framgångar är enkelt – billiga möbler som är tillgängliga för alla, tack vare att man själv plockar upp dem i lagret och monterar dem hemma.
Förutom detta koncept, som blivit grunden för Ikeas framgångar, har möbeljätten även många andra specialiteter som gör att många söker sig dit när det är dags att inreda ett rum eller ett hem. En sådan specialitet är lösningar för så kallad ”compact living”, det vill säga att inreda hem med mycket begränsad yta. På de flesta av Ikeas varuhus finns bland annat en exempellägenhet som är 25 kvadratmeter stor, där man kan se hur flera av lösningarna skulle fungera i praktiken. Ikea är med andra ord ett bra ställe att börja om man ska inreda ett attefallshus, som får vara just 25 kvadratmeter stort, och som får inredas till permanentbostad.
Något annat som Ikea förknippas med i resten av världen är produkternas namn, som sannolikt ter sig exotiska och konstiga för någon som inte talar svenska. Produkterna får sina namn enligt vissa teman. Alla badrumsprodukter namnges till exempel efter svenska vattendrag och sjöar, matsalsbord och stolar får namn efter geografiska platser i Finland, övriga bord och stolar får manliga namn och mattor får namn efter geografiska platser i Danmark. Ikea ändrar inte sina produktnamn eller sina värderingar, oavsett var i världen varuhuset etablerar sig. Ikea är således inte bara en ambassadör för svensk design i världen, utan också för svensk företagskultur. Även när Ikea öppnar varuhus i länder med en starkt hierarkisk företagskultur, som Kina, insisterar de nämligen på att vidhålla den svenska, platta företagskulturen.
Det största Ikea-varuhuset finns fortfarande i Sverige, och ligger i Kungens Kurva utanför Stockholm. Det är 63 200 kvadratmeter stort.